Телефонуйте

SOM

Standardy Ochrony Małoletnich

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

w Hotelu Niemcza WINO&SPA 

Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich (zwane dalej Standardami) w Hotelu Niemcza WINO&SPA (zwanym dalej Hotelem) regulują zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem Hotelu, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich oraz zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego.

Zasady ogólne

1.         Hotel prowadzi swoją działalność z najwyższym poszanowaniem praw człowieka, w szczególności praw dzieci jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie.

2.         Hotel uznaje swoją rolę w prowadzeniu działalności w sposób społecznie odpowiedzialny i promujący pożądane postawy społeczne. 

3.         Hotel w szczególności podkreśla istotność prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania organów ścigania o każdym przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dzieci i zobowiązuje się szkolić swój personel w tym zakresie. 

4.         Hotel zobowiązuje się edukować personel na temat okoliczności wskazujących, że dziecko przebywające w obiektach sieci może być krzywdzone oraz w zakresie sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje. 

5.         Jedną z form skutecznego zapobiegania krzywdzeniu dzieci jest identyfikacja dziecka przebywającego w obiekcie hotelowym i jego/jej relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w hotelu. Personel podejmuje wszelkie możliwe kroki zmierzające do przeprowadzenia identyfikacji dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, z którą znajduje się w obiekcie. 

Procedura w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka

1.         Zawsze, kiedy jest to możliwe należy dokonywać identyfikacji dziecka i jego/jej relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa w hotelu .

2.         W sytuacjach nietypowych i/lub podejrzanych, wskazujących na możliwe ryzyko krzywdzenia dziecka, identyfikacja jest obowiązkowo przeprowadzana przez pracownika recepcji. Przykłady sytuacji mogących budzić podejrzenia znajdują się w Załączniku nr 1.

3.         Aby dokonać identyfikacji dziecka i jego/jej relacji w stosunku do osoby, z którą przebywa w hotelu należy:

a.         Zapytać o dokument dziecka (dowód osobisty, paszport, legitymację szkolną) i odnotować jego dane w rejestrze gości hotelowych .

b.         Zapytać o relację dziecka w stosunku do osoby, z którą przybyło do lub przebywa w hotelu.

c.         W przypadku braku dokumentów wskazujących na pokrewieństwo dziecka i osoby dorosłej należy zapytać o tę relację zarówno osobę dorosłą jak i dziecko. Przykładowy schemat rozmowy z dorosłym i dzieckiem znajduje się w Załączniku nr 2.

d.         Jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem lub opiekunem prawnym dziecka, należy zapytać czy posiada dokument świadczący o zgodzie rodziców na wspólny wyjazd osoby dorosłej z dzieckiem (np. pisemne oświadczenie) .

e.         Jeżeli osoba dorosła nie posiada dokumentu zgody rodziców, należy poprosić o numer telefonu do rodziców lub opiekunów prawnych, aby zadzwonić i potwierdzić przebywanie dziecka w hotelu z obcą osobą dorosłą za wiedzą i zgodą rodziców/opiekunów prawnych.

4.         W przypadku oporu ze strony osoby dorosłej, co do okazania dokumentu dziecka i/lub wskazania relacji należy wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu dzieciom korzystającym z Hotelu bezpieczeństwo.

5.         Po wyjaśnieniu sprawy w sposób pozytywny, należy podziękować, za czas poświęcony na upewnienie się, że dziecko jest pod dobrą opieką i jeszcze raz podkreślić, że procedura ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.

6.         W przypadku, gdy rozmowa nie rozwieje wątpliwości dotyczących podejrzenia wobec dorosłego i jego intencji skrzywdzenia dziecka, należy dyskretnie powiadomić przełożonego i pracowników ochrony (o ile są w tym czasie na terenie hotelu). Aby nie wzbudzać podejrzeń można np. powołać się na konieczność skorzystania ze sprzętów na tyłach recepcji, prosząc osobę dorosłą, aby poczekała wraz z dzieckiem w holu, restauracji lub innym miejscu.

7.         Od momentu kiedy pojawiły się pierwsze wątpliwości zarówno dziecko jak i osoba dorosła powinni być pod stałą obserwacją personelu i nie zostawać sami.

8.         Przełożony, który został powiadomiony o sytuacji, podejmuje decyzję o zawiadomieniu policji lub w razie wątpliwości przejmuje rozmowę z podejrzaną osobą dorosłą, w celu dalszych wyjaśnień.

9.         W przypadku, gdy rozmowa potwierdzi przekonanie o próbie lub popełnieniu przestępstwa na szkodę dziecka, przełożony zawiadamia o tym fakcie policję. Dalej stosuje się procedurę w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie dziecka.  

10.       W przypadku, gdy świadkami nietypowych i/lub podejrzanych sytuacji są pracownicy innych działów Hotelu np. serwis sprzątający, obsługa pokoi, pracownicy baru i restauracji, strefy relaksu,, ochrony hotelu i in., powinni oni o tym niezwłocznie zawiadomić przełożonego, który zadecyduje o podjęciu odpowiednich działań.

11.       W zależności od sytuacji i miejsca przełożony weryfikuje na ile podejrzenie krzywdzenia dziecka jest zasadne. W tym celu dobiera odpowiednie środki prowadzące do wyjaśnienia sytuacji lub podejmuje decyzję o przeprowadzeniu interwencji i zawiadamia policję. 

Procedura w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie dziecka

1.         Mając uzasadnione podejrzenie, że dziecko przebywające w hotelu jest krzywdzone, należy niezwłocznie zawiadomić policję, dzwoniąc pod numer 112 i opisując okoliczności zdarzenia. W zależności od dynamiki sytuacji i okoliczności, telefon wykonuje osoba, która jest bezpośrednim świadkiem zdarzenia (pracownik/przełożony). Jeśli zawiadamiającym jest pracownik, jednocześnie o zdarzeniu informuje swojego przełożonego.

2.         Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia dziecka występuje wtedy, gdy:

a.         dziecko ujawniło wobec pracownika fakt krzywdzenia,

b.         pracownik zaobserwował krzywdzenie,

c.         dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem dzieci w pokoju osoby dorosłej,

3.         W tej sytuacji, należy uniemożliwić dziecku oraz osobie podejrzewanej o krzywdzenie dziecka oddalenie się z obiektu.

4.         W uzasadnionych przypadkach można dokonać obywatelskiego zatrzymania  osoby podejrzewanej. W takiej sytuacji, do czasu przybycia policji, należy trzymać tę osobę w osobnym pomieszczeniu z dala od widoku innych gości, pod nadzorem dwóch pracowników.

5.         W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka. Dziecko powinno przebywać pod opieką pracownika do czasu przyjazdu policji.

6.         W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa powiązanego z kontaktem dziecka z materiałem biologicznym sprawcy (sperma, ślina, naskórek) należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby dziecko myło się oraz jadło/piło do czasu przyjazdu policji.

7.         Po odbiorze dziecka przez policję należy zabezpieczyć materiał z monitoringu oraz inne istotne dowody (np. dokumenty) dotyczące zdarzenia i na wniosek służb przekazać ich kopię listem poleconym lub osobiście prokuratorowi lub policji.

8.         Po interwencji należy opisać zdarzenie w dzienniku zdarzeń lub innym dokumencie przeznaczonym do tego celu.

Zatrudnianie osób do pracy z dziećmi 

1.         Wszystkie osoby pracujące z dziećmi muszą być dla nich bezpieczne, co oznacza m.in., że ich historia zatrudnienia powinna wskazywać, że nie skrzywdziły w przeszłości żadnego dziecka. 

2.         Każdą osobę zatrudnianą  przez Hotel do prac związanych z edukacją, wypoczynkiem i opieką nad dziećmi należy obowiązkowo sprawdzić w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym . Sprawdzenie osoby w Rejestrze odbywa się poprzez wydruk wyników wyszukiwania osoby w Rejestrze z dostępem ograniczonym, który następnie wkładany jest do akt osobowych osoby sprawdzanej. Sprawdzenie należy powtarzać co roku. Zakres danych osobowych niezbędnych do sprawdzenia osoby w Rejestrze znajduje się w Załączniku nr 3. 

3.         Wszyscy pracownicy zatrudnieni do pracy z dziećmi, w tym osoby, które mogą mieć potencjalny kontakt z dziećmi powinny złożyć oświadczenie o braku karalności i o nietoczeniu się postępowań o czyny przeciwko dzieciom – Załącznik nr 4.

Słownik wyrażeń użytych w Standardach

Na potrzeby Standardów poniższe pojęcia mają następujące znaczenie: 

1.         Dziecko to każda osoba poniżej 18 roku życia.

2.         Obca osoba dorosła to każdy człowiek powyżej 18 roku życia, który nie jest dla dziecka jego rodzicem lub opiekunem prawnym. 

3.         Krzywdzenie dziecka na potrzeby niniejszego dokumentu oznacza popełnienie na jego szkodę przestępstwa na szkodę dziecka.

4.         Przestępstwo na szkodę dziecka – na szkodę dzieci mogą być popełnione wszystkie przestępstwa, jakie mogą być popełnione przeciwko osobom dorosłym, a dodatkowo przestępstwa, które mogą być popełnione wyłącznie przeciwko dzieciom (np. wykorzystywanie seksualne stypizowane w art. 200 kodeku karnego – dalej kk).  Z uwagi na specyfikę hoteli, w których łatwo można uzyskać możliwość odosobnienia, przestępstwami, do których najczęściej może dojść na ich terenie będą przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, w szczególności zgwałcenie (art. 197 kk), seksualne wykorzystanie niepoczytalności i bezradności (art. 198 kk), seksualne wykorzystanie zależności lub krytycznego położenia (art. 199 kk), seksualne wykorzystanie osoby poniżej 15 roku życia (art. 200 kk), grooming (uwiedzenie małoletniego za pomocą środków porozumiewania się na odległość - art. 200a kk).

5.         Pracownikiem zatrudnionym do pracy z dziećmi, którego należy sprawdzić w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym jest każda osoba przyjęta do wykonywania tego typu obowiązków, w tym osoba zatrudniona w oparciu o umowę cywilnoprawną, praktykant, stażysta i wolontariusz, niezależnie od obywatelstwa i wieku tej osoby. 

 

Załącznik nr 1: Przykłady sytuacji mogących budzić podejrzenia lub wskazywać na krzywdzenie dziecka

 

UWAGA! Wystąpienie niektórych wskaźników nie oznacza automatycznie, że dochodzi do wykorzystywania małoletniego. Ważne jest, żeby zachować czujność i zwracać uwagę na sytuacje, które mogą wzbudzić niepokój.  Sytuacją niepokojącą będą również takie, w których relacja osoby dorosłej i dziecka nie wydaje się swobodna i opiekuńcza.

RECEPCJA 

Gość nie chce podać swoich danych osobowych ani danych dziecka.  

Gość zabiera dziecko bezpośrednio do pokoju, sprawia wrażenie jakby nie chciał, żeby dziecko nawiązało kontakt z osobą pracującą w recepcji. 

Gość oświadcza, że nie ma dokumentów swoich i/lub dziecka; nie chce udzielić wyjaśnień.  

Gość, który melduje się z dzieckiem zaprasza inne osoby, które nie są gośćmi hotelu, (osoby takie mogą pojawiać się na krótki czas). 

Gość płaci gotówką albo kartą prepaid. Płaci codziennie (nie wie na ile się zatrzyma), albo prosi kogoś innego, żeby opłacił nocleg.

Gość wynajmuje pokój na godziny, albo nie na cały dzień; lub wynajmuje pokój na bardzo długi okres. 

Gość przywozi ze sobą gadżety czy przedmioty, które mogą być przekazywane dzieciom, jako prezenty. 

Gość, który przyjeżdża z dzieckiem nie ma bagażu albo przyjeżdża z bardzo małym bagażem (podręczna torba/aktówka).  

Gość pojawia się w hotelu z dzieckiem, z którym się wcześniej nie meldował w recepcji. 

Gość zachowuje się wobec dziecka w sposób nacechowany seksualnie, a relacja między osobą dorosłą a dzieckiem nie wydaje się naturalna i opiekuńcza.

Gość z dzieckiem wynajmuje pokój, w którym jest mniej łóżek niż meldowanych osób – np. łóżko małżeńskie dla osoby dorosłej. 

Dziecko jest ubrane w sposób nieodpowiedni do pogody albo nieadekwatny względem osoby dorosłej, z którą przyjechało do hotelu.  

Podczas rejestracji, dziecko wydaje się niespokojne, zestresowane czy zmuszone do przebywania w hotelu z osobą dorosłą. 

Dzieci sprzedające drobne przedmioty, albo żebrzące pod hotelem.

Dziecko przychodzi do hotelu późno w nocy lub w czasie, kiedy powinno być w szkole. 

Dziecko nie wie gdzie jest, albo pytane o cel podróży, podaje niespójne odpowiedzi. 

 

 

RESTAURACJA i BAR

Gość przychodzi do baru lub restauracji z dzieckiem, z którym nie był zameldowany w hotelu. 

Osoby z zewnątrz, niezameldowane w hotelu, zdają się szukać klientów i coś im oferować (możliwe, że będą chciały pośredniczyć w przekazaniu kontaktów do dzieci). 

Gość dopytuje się o usługi seksualne dla dorosłych, w tym z młodymi osobami (np. zasłyszana rozmowa w barze czy restauracji). 

Nastolatki czekają przy stole albo w barze, na osobę dorosłą, która je odbiera i nie wydaje się być ich rodzicem czy opiekunem (możliwe, że jest to klient albo handlarz ludźmi). 

Dzieci, które wydają się być bez opieki, proszą o jedzenie, napoje czy pieniądze. 

Wymiana gotówki pomiędzy osobą dorosłą a dzieckiem (wymiana może budzić podejrzenie przekazywania wynagrodzenia za usługi).  

Dzieci wydają się niespokojne, zdenerwowane i unikają kontaktu wzrokowego. 

Dziecko nie ma dokumentu tożsamości, zdaje się być pod kontrolą osoby dorosłej. 

Osoba dorosła zachowuje się w sposób nacechowany seksualnie wobec dziecka – nie jest to naturalna i opiekuńcza relacja. 

Dorosły podaje dziecku alkohol.

Podczas pobytu osoba dorosła i dziecko nie przychodzą do sali na śniadanie.  

 

 

SŁUŻBA PIĘTER 

Wywieszka “Nie przeszkadzać” ciągle widoczna na drzwiach pokoju gdzie przebywają dzieci. 

Brak zgody na sprzątanie pokoju przez cały pobyt gościa

Dużo banknotów/gotówki zauważonych w pokoju (może świadczyć o nielegalnych płatnościach). 

Dzieci pozostawione bez opieki przez długi czas w pokoju lub w ogóle nie wychodzą z pokoju (np. donoszone jest im jedzenie). 

Zauważone w pokoju w dużej liczbie komputery, telefony komórkowe, czytniki do kart płatniczych i inne przedmioty. 

Osoba dorosła i dzieci nieczęsto wychodzą z pokoju, prawie wcale nie wychodzą albo tylko w godzinach, kiedy mało gości przemieszcza się w hotelu. 

W pokoju znajdują się ubrania dziecięce albo zabawki, mimo, że dziecko nie zostało zarejestrowane w hotelu. 

Osoby dorosłe, które nie są gośćmi hotelu, przebywają w lobby, zdają się obserwować okolicę i kontaktują z gościem hotelowym, który przyjechał z dzieckiem. 

Zauważona duża ilość alkoholu albo narkotyki w pokoju, w którym osoba dorosła zarejestrowała się z dzieckiem. 

W pokoju, gdzie osoba dorosła zarejestrowała się z dzieckiem/dziećmi, znajdują się prezerwatywy etc. zostawione w pokoju lub w łazience. 

 

 

 

 

Załącznik nr 2: Przykładowy schemat rozmowy z dorosłym i z dzieckiem podczas identyfikacji

 

Podczas rozmowy z osobą dorosłą należy zachować spokój, być uprzejmym  i cierpliwym. 

Na początku rozmowy warto poinformować osobę dorosłą, że w [hotelu/sieci hoteli] obowiązują procedury ochrony dzieci i w związku z tym pracownik może zadać dodatkowe pytania, w celu weryfikacji danych dziecka.  

Mogą zaistnieć sytuacje, w których osoba dorosła będzie czuła się niekomfortowo, wyrazi swój sprzeciw albo niezadowolenie. NIE MUSI to oznaczać, że jest ona potencjalnym przestępcą. 

Przykład rozmowy z klientem:

 

«W naszym hotelu obowiązują procedury ochrony dzieci, w związku z tym, w momencie rejestracji prosimy o przedstawienie dokumentów tożsamości wszystkich osób będących gośćmi hotelowi. Czy dziecko ma przy sobie dokument tożsamości?» (legitymacja, paszport, inne).

 

Jeżeli dziecko nie posiada dokumentu lub po jego sprawdzeniu, nie ma pewności, że osoba dorosła jest prawnym opiekunem dziecka, możemy zadać poniższe pytania, które pomogą określić sytuacje:

  • Jak nazywa się dziecko, ile ma lat?
  • Czy jest Pan/Pani prawym opiekunem dziecka? lub Czy dziecko jest z Panem/ Panią spokrewnione?
  • Czy ma Pan/Pani zaświadczenie od opiekunów dziecka, że przebywa ono pod Pana/Pani opieką? 
  • Czy ma Pan/Pani telefon do opiekunów dziecka, żebyśmy mogli to potwierdzić?
  • W jakim celu podróżuje Pan/Pani z dzieckiem?

 

Przykładowa rozmowa z dzieckiem: 

  • Jak się nazywasz, ile masz lat? Gdzie mieszkasz?
  • Kim jest osoba, z którą przyszedłeś/przebywasz/podróżujesz?
  • Czy znacie się dobrze z tym Panem/Panią?
  • Gdzie są twoi rodzice? Chcielibyśmy się z nimi skontaktować - czy masz do nich numer telefonu?

 

Jeżeli dorosły odpowiada za dziecko, informujemy, że chcemy porozmawiać z dzieckiem. Jeżeli dorosły utrudnia kontakt z dzieckiem, możemy podkreślić, że w sytuacji, kiedy niemożliwe jest ustalenie tożsamości dziecka, będziemy musieli zawiadomić policję.

 

 

 

Załącznik nr 3: Zakres danych do sprawdzenia osoby w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym

 

Zakres danych pracownika/współpracownika/stażysty niezbędnych do sprawdzenia w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.

 

Imię i nazwisko: …………………………………………….. 

Data urodzenia: …………………………………………….. 

Pesel: ……………………………………………….……………. 

Nazwisko rodowe: …………………………….…………… 

Imię ojca: ……………………………………….……………… 

Imię matki: …………………………………….……………… 

 

Rejestr dostępny jest na stronie: https://rps.ms.gov.pl/   

By móc uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest założenie profilu organizacji.

 

Załącznik nr 4: Wzór oświadczenia pracownika

 

 

 

 

 

Oświadczenie

 

................................................... 

miejsce i data

 

Ja, ......................................... legitymująca/y się dowodem osobistym o nr .......................................... oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności  i  przestępstwa  z  użyciem  przemocy  na  szkodę małoletniego  i  nie  toczy  się  przeciwko  mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.        

Ponadto oświadczam, że zapoznałam/-em się z Polityka Ochrony Dzieci obowiązującej w ......................................... i zobowiązuję się do jej przestrzegania.     

.................................................                                                                                                                       

Podpis

 

 

  

 

Oświadczam, że ukończyłem 18 lat

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij